fredag 4 november 2011

Nordea hånler mot kunderna

Det verkar som att Nordea lever i en annan tid när de enbart fokuserar på aktieägarna. VD Christian Clausen står och stammar när Aktuellt visar på utvärderingen av Nordeas fonder. Avkastningen är usel och de aktivt förvaltade fonderna är samtliga sämre än index, och det betalar Nordeas kunder extra för. Samtidigt går Nordeas ledning ut och berättar att de höjer avkastningskravet till ägarna.

Summa summarum så gör Nordea ett uselt jobb för kunderna och satsar stort på att gynna ägarna istället. Intressant case, 2011.

Det är hög tid för Nordea att inse att 2011 är det kunden som har makten. Med alla de nya mediekanalerna, såsom sociala medier och recensionssajter, sprids negativa kommentarer som en löpeld. I synnerhet för stora varumärken.  

Torbjörn Isacson skriver i tisdagens SvD "Långsiktigt är det mer fruktbart att intressera sig för kunderna än att fem gånger om dagen ängsligt granska aktiekursens svängningar". Torbjörn fortsätter "Bland annat sociala medier kan här ha en viktig funktion. Det är idag betydligt lättare för kunderna att sluta sig samman och visa sitt missnöje med dysfunktionella bolag. För konkurrensutsatta företag biter det direkt. Monopolister kan slå ifrån sig under en tid. Men för eller senare lär det få effekt även där."

Tyvärr är bankkunder ett trögt släkte och vi vill inte så gärna flytta våra pengar och sparande till en annan bank. Det enda sättet att få de fyra storbankerna att vakna upp är faktiskt att byta bank eller i alla fall att ha fler banker än en. Värt att satsa på är att flytta lönekontot. Det vill alla banker ha för att de hoppas att det får oss att göra allt annat på samma bank.

Tips till Nordeas VD
Ta kunden på allvar och visa att du satsar mer på dem än på ägarna. Det är kunderna som i längden kommer se till så aktiekursen stiger. Utnyttja sociala medier och var där kunden är för att skapa kundupplevelser utöver det förväntade. Visa på en åtgärdslista för att ändra på det som Aktuellt påvisade.(Ps. Ett problem är säkert att en fondförvaltare har på tok för många fonder att hantera.)



Bloggat av: 
Mats Gustafsson
VD och Grundare, Wednesday Relations
dagsattbytabank.com

1 kommentar:

Gunilla sa...

Jag skulle verkligen önska att det vore enklare att byta bank. Tyvärr innebär det ju en massa extra arbete för mig (nya konto-nr, autogiro, rutiner m.m) som jag drar mig för, det är verkligen inte konstigt att många tvekar. Jag tycker att konto-nr och autogiro borde följa med, precis som du kan ta med dig ditt telefonnr.