tisdag 29 november 2011

Det tror våra marknadschefer på

Här kommer en "crash course" i vad Sveriges marknadschefer tror på för framtiden. Den kvartalsvisa Marknadschefsindex visare att Svenska marknadschefer tror:
  • Att tillväxten är lägre fjärde kvartalet än tredje. Dock med viss ljusning.
  • Att försäljningen av produkter/tjänster märkta med deras varumärke/varumärken ökar innevarande kvartal jämfört med motsvarande kvartal för ett år sedan.
  • Att priset som tas ut i nästa led kommande månader är oförändrat eller ökar.
  • Att marknadsinvesteringarna ökar eller är lika närmaste månaderna.
  • Att tiden som konsumenter lägger på att jämföra priser ökar kommande månader.
  • Att konsumenters inköp som kräver stora kontantutlägg minskar kommande månader.
Faktiskt mycket bättre än vad jag trodde de skulle tycka. Nu får vi väl bara hoppas att de har rätt.

Majoriteten av marknadscheferna förutspår ett förändrat konsumtionsbeteende 2012 där mer pengar läggs på upplevelser istället för på prylar. 

En stor ökning tror man kommer att ske inom telefoni och bredband som en effekt av intresset för smartphones och sociala medier. 

Din man i framtiden
Mats
 

Inga kommentarer: