onsdag 24 november 2010

Kundmakt och andra spaningar inför 2011

Jag har så här i slutet av 2010 gjort några spaningar för vad som händer inom marknad, försäljning och CRM. Du kanske håller med eller tycker precis tvärtom. Återkom gärna med dina spaningar så får vi en ännu bättre bild av trender och det som händer de närmaste året.

Här kommer mina spaningar: 

Kundmakt: 2011 blir kundens år. Kundmakt är ordet för dagen. I och med nätet och sociala sajter kan kunden och konsumenten äntligen komma till tals på ett sätt som ger effekt.  Hur har det varit tidigare? Kunder har ringt till kundservice och ingen har lyssnat. Nu är det dags att lyssna. 

Buzz: Med hjälp av samma sociala sajter och nätet finns en mycket spännande möjlighet att utnyttja viral marknadsföring. Vi kan få kunder och andra personer att sprida vårt budskap. För att lyckas behöver vi dock tänka annorlunda. Det är inte pengar man behöver (som i stora marknadskampanjer) utan kreativitet och förmågan att tänka utanför ”boxen”. 

Gratis: Allt (eller väldigt mycket) börjar bli gratis. Kärnprodukten blir gratis för allt fler företag och branscher. Tro inte att du slipper undan. Framgångsrika företag kommer tjäna pengar på många olika områden. Ryanair får intäkter från bilparkering, restauranger etc. De fixar kunder till flygplatsen och då vill de tjäna pengar på allt kunden köper. Inte bara på flygbiljetten. Smart. Ett annat exempel är Tata Motors bil ”Nano” som bara kostar 16 000 SEK. 

E-post minskar i betydelse:  Ungdomar använder inte e-post längre. Om de har ett e-postkonto är det för att kommunicera med mormor eller farmor. 

Även din sajt minskar i betydelse: Företag behöver vara där målgruppen är. För konsumentföretag är det kanske Facebook eller forum. För B2B- företag är det nog troligare Linkedin. Var finns din målgrupp? Även mer och mer av själva försäljningen kommer  ske direkt i t:ex Facebook. 

Beta: Att utveckla produkter under lång tid håller inte längre. Då har någon annan redan kommit före. Eller så är produkten helt fel när den äntligen är klar. Nu gäller det att få ut produkterna redan i ”beta”-version. Ungefär 50% av Googles produkter är i beta-fas. De låter kunderna göra sista utvecklingen och kvalitetstesta produkten. 

Upplevelser: Företag behöver skapa upplevelser när kunderna konsumerar deras produkter eller tjänster. När man köper en ny Volvo och ska hämta den skulle Volvo-handlaren kunna göra en upplevelse av det hela. Något som jag som kund minns och gör att jag känner mig speciell. När jag köper en lägenhet av Skanska skulle de te.x.kunna skapa en liten ceremoni vid överlämnade av nycklarna med champagne i lägenheten. Så är det inte idag, tro mig. 

Proaktivitet: Framgångsrika företag är proaktiva och kommer med relevanta förslag till sina kunder. De utnyttjar kund- och kundrelaterad information för att ta fram relevanta erbjudanden.

Stämmer spaningarna med verkligheten

För att se om dessa spaningar stämmer med verkligheten genomför Wednesday Relations tillsammans med Gfk just nu Kundbarometern 2010 - Svenska företags planer inom Marknad, sälj och kundservice. Nytt för i år är att vi samtidigt har frågat proffsen om vilket företag de tycker är bäst och sämst på kundarbetet. Wednesday Relations medlemmar har fått välja ut sina bästa och sämsta rekommendationer och sedan har de över 13 000 respondenterna i Kundbarometern fått rösta.

Vem blir bäst och vem blir sämst. Utan att ha en aning så har jag en känsla av att ICA och IKEA ligga bra till. Även Apoteket kan nog vara bland toppnamnen. Bland de sämsta skulle jag nog kunna gissa att både Comhem och Eniro finns med. Vi släpper svaret på bäst och sämst på ett seminarium den 8 december.

Ciao
Mats

1 kommentar:

Anonym sa...

Tycker det är intressant med punkten om e-mail. Jag är 19 och använder min privata mail ENDAST för att kommunicera med företag (typ kundsupport osv). Det känns lite förlegat, varför kan jag inte göra det på facebook?