torsdag 7 oktober 2010

Nu är det nog - Nu flyttar vi från If

Vi har både alla familjens och företagets försäkringar på If. De har ett riktigt kanonbra kundprogram där man får allt mer rabatt på varje försäkring ju fler försäkringar man har. I tillägg till rabatten sätter If av pengar till ett självriskkonto. Programmet har lett till att vi har alla sakförsäkringar hos If.

Samtidigt som vi är nöjda med vårt försäkringsbolag så blir jag klart irriterad  när de varje år höjer premien utan att förklara varför. Det enda If gör är att skicka en ny faktura med ett rejält höjt belopp. Tidigare år har det räckt att jag ringt till If och ifrågasatt pirshöjningen. De har då sänkt priset (ett bra tips när du får nästa försäkringsfaktura).

För två veckor sedan kom en ny faktura för bilförsäkringen. I vanlig ordning var priset höjt rejält även denna gång. Och i samma vanliga ordning ringde jag och klagade. Till min förvåning så tänkte de inte alls sänka priset. Vad att göra? Jo nu var jag ju tvungen att gå ut på nätet och jämföra priset på bilförsäkringar.

Efter 10 minuters sökande hittade jag en bilförsäkring på Folksam som var hela 1 500 SEK eller 28 procent billigare än den på If. Som du säkert förstår så nämnde säljaren på Folksam att om jag även flyttade över hemförsäkringen så fick jag mängdrabatt.

När vi nu hade bestämt oss för att flytta bilförsäkringen så var jag otroligt nyfiken på hur kundtjänsten på If skulle agera när jag ringde och sa upp bilförsäkringen. Tänka sig men de frågade absolut ingenting om orsaken till att jag flyttade försäkringen.

Undrar hur jag kommer reagera när fakuran för nästa försäkring kommer från If.

Kostnadsmedveten försäkringskund
Mats

5 kommentarer:

Margareta Björnberg sa...

If är duktiga på att rekrytera nya kunder, men mindre bra på att behålla dem de har. Har likartad upplevelse med bolaget.

Annaam sa...

Min man är själv säljare och han ringer alltid försäkringsbolag, banken mm och lyckas få ned kostnader, bättre ränta mm. Man måste själv ligga på åt andra hållet också. Brukar säga att det är bra att vara gift med en säljare då han kan "sälja" ned andra tjänster också. Bli medveten eller bli lurad, men visst är det sjukt att man måste engagera sig så mycket själv..

Mikael sa...

Inget nytt under solen. Försäkringsbolag till bilen "måste" man byta varje år för att ha en vettig premie. Du har haft tur tidigare när det räckt med ett telefonsamtal för att få ner din premie. Strategin är enkel - locka in kunden på en låg premie och hoppas han/hon inte orkar kontrollera med konkurrenter år 2. Det verkar ju också fungera efter som samtliga bolag jobbar på samma sätt.

Anonym sa...

Om man blir lurad av någon inom försäkringsbolag så är det garanterat det bolag som tar minst betalt. Ni har aldrig funderat på innehållet i försäkringarna. Det är VÄLDIGT stor skillnad.

Unknown sa...

Precis tvärtom för oss, vi bytte från Folksam till If av samma orsak.
Trist att man som kund ska behöva jämföra sina premier varje år, men så verkar det ju vara.
Jag är väldigt nöjd med "min" säljare hos If. Han är blixtsnabb på att ta kontakt om jag har någon fråga.