fredag 28 maj 2010

Kolla in McFusk och hur McDonalds hanterar krisen och sociala medier

Pelle Sjöqvist har lagt in nedan sammanfattning av hur McDonalds hanterar McFusk krisen i Wednesday Relations Linkedin grupp. Mycket intressant läsning.

Hur ska McDonald´s krishantera McFusk?

Någon som har något förslag på bra krishantering?

Bakgrund
Här några bra länkar om McFusk

En kort sammanfattning från Dokument inifrån och Lotta Björk, personalchef på McDonalds, i morgonsoffan
http://svtplay.se/v/2003858/rapport/mcdonalds_motte_kritiken

McDonalds driver trafik till sin egen chat som är öppen 1 timme
http://www.fragamcdonalds.se/chat.html

Man driver trafik till siten via köpta banners på svd, aftonbladet etc i anslutning till tidningarnas kritiska artiklar.
http://svt.se/2.22620/1.2004433/kopt_reklamplats_ska_radda_mcdonalds

Som man även får kritik för
http://svt.se/2.22620/1.2006017/kritik_mot_publicering_av_mcdonalds_reklam

Samtidigt vittnade flera om hur situationen är på McDonalds på svt.se chat
http://svt.se/2.123489/1.2004178/chatt_med_bosse_lindquist_annelie_blixt_och_riccard_nilsson

Vilket leder fram till att flera McDonaldschefer erkänner
http://svtplay.se/v/2009936/fd_mcdonaldschefer_erkanner_fusk

Samtidigt kritiseras McDonalds hur dom har hanterat sociala medier. Att man inte kommunicerat i olika kanale,r som exempelvis Twitter, utan har hänvisat till sin egen chat (som var öppen i 1 timme)
http://carljohanlinde.se/mcdonalds-sverige-i-sociala-medier/

Inga kommentarer: