torsdag 14 januari 2010

If gör mig riktigt lojal

Vi har familjens alla försäkringar hos If. Både för huset, bilen, båten och även en del andra försäkringar. Jag måste berömma If för sitt kundprogram som är riktigt bra. Det ger värde både för mig som kund och för If (antar jag). Ju fler försäkringar vi har ju mer rabatter får vi. I tillägg till rabatterna så sätter If av ett belopp till ett självriskkonto. Beloppet ökar ju fler försäkringar vi har. 

Som du kanske har märkt så är försäkringsbolag duktiga på att varje år höja priset på försäkringarna ganska rejält - utan att nämna något. Man får bara en ny faktura som om det var samma pris som förra året. När If skickar sina fakturor till oss brukar jag stämma av priset både med förra året (då ser jag den rejäla prishöjningen) och med andra bolag. 

Efter ett samtal till If, där de alltid sänker priset när jag klagar på höjningen, så är det svårt att hitta någon billigare försäkring. Vi har ju en rejäl rabatt i och med kundprogrammet. Om vi tar bort en försäkring så minskar rabatten även på alla andra försäkringar. If:s kundprogram går säkert att utveckla och göra ännu bättre men det är redan nu ett av de bättre programmen i stan.

Tack och hej,
Mats

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, jag kan verkligen hålla med. If är i en klass för sig. det är aldrig några problem när något blir stulet eller försört för mig. If Stora Hem är bäst i branschen. Även deras kundsupport slår det mesta. Man kan chatta, ringa, maila, bli uppringd, de sparar varje case och känner igen mig som kund. Jag rekommenderar alltid dem till vänner!!

Anonym sa...

Försäkringsbolag är duktiga på att leka med sina priser. Jag byte från IF till Folksam på hem och villa försäkring och gick ner från 7000:- till 3500:- per år. En granne med identiskt hus gick tvärtom dvs från Folksam till IF ungefär samtidigt med samma resultat. När jag var arbetslös la jag om alla mina försäkring, ibland utan att byta försäkringsbolag och sparade första året 12 000:- per år. Det lönar sig att jobba oavsett om man pressar sitt befintliga eller tittar på nytt bolag.

Anonym sa...

If är även duktiga på att ragga nya kunder. När vår dotter skulle flytta hemifrån har de en speciell "Start" försäkring för unga med väldigt bra villkor där hon dessutom fick ytterligare rabatt för att föräldrarna är If-kunder

Anonym sa...

Hej Mats!

Nej, håller inte med, speciellt när man provtrycker dem på priset. Ok, mängdrabatt och självriskkonto är bra men jag betalade över 19 000 kr för hus, 2 bilar och båt per år. Kontaktade dem på mail för att höra vad jag får för de pengarna och vad de kan göra med priset. Svaret blev att de inte kan göra något...och jag bytte till Sveland och sparade nästan 6 000 kr. OK IFs villkor är något bättre än Svelands (ja, jag jämförde) men jag brukar jämföra det med en Plus meny på McD, det är skillnaden.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
John sa...

Har du hunnit testa att spara dina fotografier ännnu via If-login, om inte så rekommenderar jag att du tar en titt på tjänsten. Det gör livet lättare.

Anonym sa...

Ja, if är nog bra om man inte behöver utnyttja dem.
Då är de inte lika bra och lojala.

Anonym sa...

Håller inte med föregående talare alls ! If har en jättebra skadereglering och jag har aldrig känt mig ifrågasatt dom gånger jag drabbats av något. Skaderegleringen har gått jättesmidigt och snabbt !! Jag byter aldrig försäkringsbolag även om jag kanske betalar liiite mer. För mig lönar det sig i längden !

Anonym sa...

Ingen idé att vara lojal - Aldrig mer If!!
Ska nu använda mig av If Stora Hem för första gången. Jag har, som trogen skadefri kund, tjänat in 1600 kr på självrisk kontot. Suveränt har jag tänkt! Det täcker ju självrisken på 1500 kr. Vilket har varit en av orsakerna att jag har stannat hos If trots billigare alternativ.
Men oj vad fel man kan ha.
Det visar sig nämligen att reparationskostnaden för min skada måste ligga mellan 1500-1600kr för att jag ska kunna använda mig av självriskbeloppet. Under kan jag inte utnytja det alls.
Om det överstiger det intjänade beloppet 1600kr, kommer jag att få betala upp till 1500kr där min självrisk ligger.
Med andra ord är detta självrisk konto endast en bluff där If sparar pengar till sina egna kostnader. Jag är fortfarande tvungen att betala självrisk. Jag kan inte förstå logiken bakom denna förmån!
Jag är chockad över bemötandet.
När jag ringde och ville ha information angående självrisken kunde personen i telefon inte ge ngt svar, utan hänvisade till handläggare.
Det var precis som att hamna hos ngn myndighet med extremt låg kundmedvetenhet....
Jag kommer, när detta har löst sig, byta bolag direkt. If tillhör de dyrare försäkringsbolagen, och allt ser så fint ut enligt avtalen, men det är en ren bluff!!!