lördag 23 januari 2010

ICA är helt rätt ute

För något år sedan klagade jag på att ICA skickade erbjudanden på varor som min familj aldrig köpte. Supertrist och irriterande. Nu har de dock gjort en otrolig uppryckning med "Mina Varor". Vi får erbjudanden på precis de varor som är relevanta och intressanta för oss. Helt perfekt. Jag är kostnadsmedveten (eller som mina vänner brukar uttrycka det; snål)så när det inplastade ICA-utskicket(du vet det där med tidningen Buffé i)kommer i brevlådan känns det nästan som lördagsgodis. Jag vill åka till ICA och handlapå direkten.

Som du säkert redan vet så utnyttjar ICA informationen de får när jag drar ICA-kortet genom kortläsaren. Genom kortet vet de exakt vad jag handlar och då kan de erbjuda relevanta saker för mig. Om du inte vill att de ska veta vad du handlar så skippa bara att dra kortet.

Ja, jag vet att det var en del skriverier om risken för att den personliga integriteten hotades. De enda som verkade kritiska var dock ett gäng gnälliga journalister. Kunderna, visade det sig, älskade relevanta erbjudanden.

Tips till VD på ICA
Jag gjorde slut med min ICA-handlare (Mats Nilsson på ICA Maxi i Nacka) när han fuskade med köttfärsen(kolla blogginlägg). Vi är dock kompisar igen och jag håller tummarna för att det inte dyker upp några andra skandaler. Kör på och utveckla "Mina varor" ännu mer. Konkurrenterna verkar vara lååångt efter er. Wednesday Relations definition av CRM är; att utnyttja kund- och kundrelaterad information för att öka kundens upplevda värde och samtidigt öka företagets lönsamhet. Mina varor är ett klockrent exempel på detta.


Hälsningar,
Mats

2 kommentarer:

Anonym sa...

Eftersom Mats på Maxi inte har svarat mig angående köttfärsskandalen för några år sedan har hag inte handlat där sedan dess...

Unknown sa...

Jag håller helt med vad gäller relevanta erbjudanden från ICA. Det är suveränt. Eftersom jag handlar på några olika ICA får jag dessutom olika erbjudanden. Min närmaste affär är liten och har inte så stort sortiment, men personalen är jättetrevlig och jag vill gärna handla lokalt så mycket som möjligt.