torsdag 4 juni 2009

Hallå Toyota vart tog ni vägen

För några veckor sedan satt jag i min 3 år gamla Toyota Avensis och tänkte på att det var dags för den årliga servicen. Senare på eftermiddagen samma dag pep det till i min telefon. Jag hade fått ett SMS från just Toyota där det stod att vill du boka service för din bil så svara bara på SMSet.

Timingen var perfekt och efter som jag valt Toyota för att de har nöjdaste kunderna passade detta in i bilden. Jag svarade snabbt på SMSet och väntade.

Nu har det gått ett antal veckor och inget har hänt. Jag har till och med svarat på SMSet en gång till men total tystnad. Trist eller hur. Och intressant. Har de satt upp en tjänst som skickar ut SMS och glömt processen kring hur de ska göra när någon svarar eller. Klantigt är nog ordet för dagen.

Jag har ännu inte bokat någon service och funderar på om någon annan kan fixa min service på bilen.

Råd till VD för Toyota (i Sverige)
Innan ni skickar ut liknande kampanjer tänk verkligen igenom hela flödet och testa att det fungerar. Effekten blir både att ni har investerat i kampanjen och får ingen business av den samt på andra sidan har ni en besviken kund. Dyrt sätt att misshandla kunderna på.

Bilburen mogen man

2 kommentarer:

Billy sa...

Hehe, Ja bra tänkt iallafall. Jag skulle tippa på att denna tjänst är bestämd/beställd från GA men respektive svars-sms skickas till respektive regions närmaste verkstad. Smset dyker in som ett mail till en random verkstad som inte har vettet att följa upp detta... Som regel så är ju verkstädet och bilhandlare inte så teknikvänliga.

Har tex. mailat intresse till tre olika bilhandlare om tre olika annonser, där jag skriver att jag är intresserad av att köpa den bilen, och undrar lite om det är intressant med ett inbyte. Har inte fått något svar, från någon ÅF...

Så jag kan tänka mig att om de inte svarar på ett mail lär de definitivt inte svara på ett sms...

Stefan sa...

Som sagt, man bör tänka efter före...