onsdag 27 maj 2009

Eniros VD svarar på inlägg

I juli förra året skrev jag ett inlägg i bloggen om Eniro. Jag fick och får fortfarande många kommentarer på inlägget.

Igår skickade jag ett mail till Eniros VD, Jesper Kärrbrink och nämnde samt länkade till inlägget. Syftet var att visa på behovet för Eniro att förbättra kundarbetet. Jag blev mycket positivt överaskad då han svarade samma dag med nedan text:

Mats,
Tack för ditt mail. Jag uppskattar att du hör av dig. I vårt arbete med att förändra Eniro ligger sälj och framförallt icke önskvärt säljbeteende högt upp på agendan. Jag är den första att erkänna att vi har en hemläxa att göra men jag kan också säga att vi gör den hemläxan just nu. Min tro är nämligen att vi är tillräckligt bra - och har tillräckligt bra produkter - för att kunna sälja "hard but fair". Det skulle vara jätteintressant att träffa dig och och diskutera din bild av Eniro som säljbolag och hur du ser på hur evi bör agera för att få maximalt förtroende ute hos våra kunder, vi kanske också kan berätta lite om hur vi ser på säljet framöver. Tyvärr är min tid fram till sommaren i princip fullbokad, så antingen väntar vi till augusti eller så träffar du den kollega till mig som i dag håller i våra olika säljförbättringsprojekt.

Vänliga hälsningar
Jesper

10 kommentarer:

Ola Rynge sa...

Hej Mats,

intressant svar från Eniro. Jag hoppas verkligen att de tar till sig kritiken även om jag personligen inte tycker att deras produkter är tillräckligt bra för att säljas "hard and fair".

Även jag skrev i min blogg förra året om Oetisk försäljning av Eniro Gula Sidorna och träffar du Eniro får du gärna ta mina synpunkter med dig också.

Trevlig sommar! :)

Peter Svenonius sa...

Ta upp frågan ang hur de tänkte med sina små reklamtroll som ju faktiskt symboliserar deras egentliga image ute hos kunderna på ett alldeles lysande sätt ;-)

mackelbot sa...

Ännu kör de på som vanligt:
http://arleklint.wordpress.com/2009/06/06/jag-trodde-att-eniro-var-ett-seriost-foretag/

Anonym sa...

Rena Graucho Marx (2009-06-17):

"Hur var det Graucho Marx sa om att bli medlem i en viss Country Club?
Den klubb som accepterar mig som medlem, skulle jag aldrig vilja bli medlem i!

För att göra en travesti på Graucho:
Den VD som är så omdömeslös att han köper aktier tungt i Eniro, kan vi inte ha som VD i Eniro"

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\06\16\341850&sectionid=Ettan

Anonym sa...

Jespers "Pudel" är ju ganska meningslös om han inte blir konkret i frågan vad som är "hard and unfair" och vad som bara är "hard"

Anonym sa...

Det är ju bra om de (verkligen) ser över sina försäljningsmetoder men ett stort problem är att de -vad som verkar vara rutinmässigt- sänder ut fakturor för "tilläggsuppgifter" som man inte bett om. I och för sig en liten summa (295 kr) och många orkar nog inte bry sig -men bedrägligt!

Anonym sa...

Det är bara skitsnack. Eniro skojar på som vanligt: "Nu väljer Eniro att lägga in en avgift även för de rosa sidorna.
– Annonserna i Gula sidorna genererar affärer till ett värde av 67 miljarder kronor per år. Det är det vi nu börjar ta betalt för även på de rosa sidorna, säger Eniros presschef Emma Grönlund.
Avgiften har satts till 595 kronor. En värmländsk egenföretagare som ville ha sitt företags uppgifter på de rosa sidorna blev dock erbjuden ett högre pris.
För henne skulle annonsen först kosta runt 6 000 kronor. Sedan fick hon ett lägre pris – men inte 595 kronor, utan 2 515 kronor."
nwt.se tisdag 28 juli 2009
http://www.nwt.se/ekonomi/article323539.ece

Anonym sa...

http://blomsterpinglan.blogspot.com/2009/07/eniro-ar-samma-strunt-som-bluff.html

Anonym sa...

...please where can I buy a unicorn?

Anonym sa...

lasa hela bloggen, ganska bra