tisdag 7 april 2009

Guldägget kör på i trötta gamla hjulspår

I torsdags hade Guldägget sin årliga fest och prisutdelning. Det är den värsta lågkonjunkturen i mannaminne. Varslen står som spön i backen men reklambranschen kör på med sin trötta gamla tävling Guldägget. Syftet med tävlingen är enligt sajten "att lyfta fram Sveriges mest kreativa och bästa kommunikationslösningar och föra svensk kommunikation framåt. Den kreativa standarden ska höjas. Det ska inspirera och ge mod till en hel bransch". Ja du läste rätt; inte ett ord om resultat eller effekt.

Tänka sig att även när det är bottennapp i ekonomin och marknadscheferna har höga krav på sig att visa Return on Investment (ROI) så bryr sig ändå inte reklambyråerna om effekten och resultatet. Jag förstår att det är en byrås våta dröm att bara få fokusera på superkreativa kampanjer. Du som köpare får inte gå på det snacket längre. Du måste kräva mer av din byrå. Ge dem ersättning utifrån resultatet av kampanjen. Nu har du chansen att ändra på gamla invanda mönster och seg konservatism.

Råd och tips till
Björn Rietz (VD för Reklamförbundet)
Det är dags nu Björn. Gör om Guldägget och lägg tyngdpunkten på resultat och effekt. Tiden är mogen och även ni måste följa med i tiden. Då alla marknadschefer har fått ett betydligt högre krav på ROI för spenderade pengar så måste ju även din bransch intressera sig för pengar in och inte endast pengar ut. Ja, ja jag vet att 100-wattaren finns men den är ju helt klart lillebror i detta sammanhang.

Du får gärna återkomma om du vill diskutera vidare.


Hälsningar,

Mats



7 kommentarer:

Lars Johansson sa...

Jag instämmer och har inspirerats att skriva om detta flera gånger:

Seriöst:
http://tinyurl.com/ddrmtq

Humor:
http://webbanalys.nu/guldbananen/

Anonym sa...

Dumheter!

Varför ska man ändra en tävling om kreativitet bara för att företag i lågkonjunktur har ett ökat fokus på ROI?

Det vore som göra om Vasaloppet till en snöscooter-tävling bara för att det går fortare.

Låt Guldägget förbli den kreativitetstävling det är. Om inte du tycker det är intressant eller relevant behöver du inte bry dig om den.

--Staffan (jobbar inte i reklambranschen)

Anonym sa...

Jag tycker också att guldägget börjar kännas trött och tråkigt... Det trots att ung stureplansreklam premieras före erfarenheten - mest för saken skulle och inte för att reklamen är mer kreativ (eller mer effektiv).

Vill dock lägga in en brasklapp om hur svårt det är att mäta effekt på lika villkor. Anser dock att 100-wattaren gör ett tappert försök.

Hej från Marie

Lisa sa...

Håller helt med!
Skulle tycka det var mycket positivt om vår varumärkesbyrå nämnde ordet effekt eller respons vid en kampanjpresentation...har aldrig hänt!
Annat är det med RM-byrån som utgår från effekten.

Anonym sa...

Helt rätt, Mats! Har också tröttnat på högoktaniga och bakfulla kreatörers så kallade fantasi. Det är klart att betalning ska vara helt rörlig och basera sig på resultat.

De verklighetsfrämmande kreatörerna får köpa sin sprit på kulturbidrag i stället för över kundernas marknadsföringbudgets

Anonym sa...

"Du måste kräva mer av din byrå. Ge dem ersättning utifrån resultatet av kampanjen."

Om man anlitar Wednesday Relations för sitt event, betalar man då en
kostnad per deltagare?

Om man annonserar på Wednesday Relations webbplats, betalar man då per köp (= resultat) eller fasta priser/CPM-priser/exponeringspriser?

Om man annonserar i Wednesday Relations nyhetsbrev, betalar man då per köp?

Eller hur har ni anpassat er själva?

Elin sa...

Håller fullständigt med inlägget från Staffan! Ha lite perspektiv på sakerna för tusan...

Och du, det är inte lågkonjunktur överallt. Det finns många branscher o företag som går för högtryck.