måndag 9 mars 2009

Tänk om du är ett av företagen som missar säljet

Jag erfar nästan dagligen företag som inte verkar vara intresserade av att sälja. Tänk att det finns de som även i dessa tider inte har lyckats få till sin säljprocess. När jag frågar företagen så skyller de på att ärendet fallit mellan de klassiska stolarna.

Om du är VD för ett medelstort eller större företag har du säkert inte en aning om hur det går till hos dig. Min rekommendation är att inte lita på säljchefen utan skapa dig en egen bild. Testa att vara intresserad kund så får du se hur det går. Du kan alltid börja med att fylla i ert webbformulär för nya kunder. Min erfarenhet är att det är upp till 70 procent i vissa branscher som inte svarar på sådana formulär.

Hur fungerar det hos dig? Återkommer din personal till intresserade? Följer ni upp offerter och förfrågningar? Är säljorganisationen hungrig på affärer? Har du en kund- och säljorienterad kultur i företaget?

Nu är det dags att trimma säljarbetet och hjälpa säljarna med processer och verktyg. Säkerställ att marknad och sälj inte krigar utan samarbetar. Registrera och följ upp alla möjligheter.

När det är ont om kunder och affärer så kommer den som är bäst på sälj- och kundarbete och som jobbar strukturerat att vinna. Det är jag övertygad om.

Ciao
Mats

PS: En artikel att rekommendera är "I lågkonjunktur älskar alla kunden"




1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, precis! För över trettio år sedan rapporterade killen som stod vid maskinen i produktionen om biten han tillverkat blev ok eller kassation - i ett datasystem. År 2009 är det fortfarande accepterat att säljaren rapporterar kundmöten och affärer muntligt, på papper eller i bästa fall i ett mejl.
Jag träffar också varje vecka VD:ar och säljchefer i företag som inte säljer. Det är sant! Säljarna i dessa företag gör inga nykundsbesök, de följer inte upp offerter och de ringer inga samtal till potentiella kunder eftersom de riskerar det väldigt obehagliga ordet "nej tack". Anledningen till att de inte gör det, när jag frågar, är att de inte har tid eftersom de måste svara på alla förfrågningar de får. Tänk så bekvämt! Men man ska tänka på att detta var förra året. I år får de inga eller väldigt mycket färre förfrågningar. Man kan ju bara gissa sig till hur orderläget är hos dem idag, i dessa tider. Eller hur Mats?