måndag 19 januari 2009

Dustins kundservice suger

Så är det faktiskt. Dustins kundservice har gått från att vara kanon till att riktigt suga.

Mitt företag har varit kund till Dustin sedan jag startade Wednesday Relations år 2000. I början var det kanon. Som kund gick jag in på webben och tex konfigurerade en dator. När jag sedan hade några frågor ringde jag till kundservice/försäljning som hjälpte mig med det sista i konfigureringen.

För något år sedan gömde de undan telefonnummer på sajten och riggade telefonkön så det är omöjligt att komma fram. Skrämmande i sig. Jag gav inte upp utan mailade och undrade hur man skulle komma i kontakt med dom. Via email var svaret.

För några veckor sedan beställda jag nya prylar och såg inte att vår adress var fel. Jag testade att ringa (bara för skoj skull) men det gick självklart inte. Då skickade jag mail och INGET svar där heller. Nytt mail efter någon dag. INGET svar igen.

Till sist kom det efter många dagar ett mail med någon konstig ursäkt. Helt otroligt.

På företaget har vi köpt all IT från Dustin. De har aldrig uppmärksammat oss eller visat att de är måna om oss som kunder. När man nu inte ens kan komma i kontakt med dom så är det SLUT.

Vi kommer att testa InWharehouse och håller tummarna för att det funkar bättre.

Tack för den här tiden Dustin.
Mats

17 kommentarer:

Anonym sa...

Vad skönt att höra att det inte endast är jag som har problem med support. Dock har jag ingen erfarenhet av just Dustin men InWarehouse har inte varit de bästa att göra med. Olika från kund till kund men jag tycker sällan man får den hjälp man förtjänar efter att man köpt något.

Anonym sa...

Det här är tyvärr ett generellt problem som verkar sprida sig. Folk i kundtjänst är verkligen oftast väldigt trevliga, men tyvärr alldeles för okunniga och inte alls service minded. De verkar mest intresserade av att skylla i från sig, att bry sig om sin kund kommer i sista hand.

De företag som verkligen förstår vikten av en bra support, som är tillgänglig både på telefon och via e-post och som agerar snabbt kommer att bli framtidens vinnare!!

Anonym sa...

Jag fick senast igår avlasta en frusterad och asförbannad väns ilska över Dustin! Min vän har varit kund hos Dustin i många år och är företagskund.

Han har lagt ner 6 timmar på att få ett trådlöst nätverk att funka. Han är inte IT-okunnig! Efter många svårdomar o mailande och försök att komma tillrätta med problemet visar det sig att Dustin har sålt en 3 år gammal version som inte går att använda!Dustin vägrar byta produkten till en som funkar med systemet eftersom förpackningen är bruten. Det enda min vän vill är att kunna använda sitt trådlösa nätverk i hela lokalen. Men Dustin säger -Du får köpa XX. Men vi tar inte emot de du redan köpt!! Vilka sopor! Nu har jag fått lägga av mig min väns frusteration! Tack!

Anonym sa...

Vi bytte från dustin till komplett för ett par år sedan pga. av dålig support.

Komplett har vart kanonbra, bra service - mycket snabba leveranser och bra priser!

Anonym sa...

Hej!

Trist om du inte kommer fram till vår kundservice, dock undrar jag lite om när du har försökt att kontakta oss? Vi har kvar samma telefonnummer som vi haft tidigare, i skrivande stund (13:45 på en onsdag) är det t.ex. ingen väntetid alls. Att våra köer skulle vara "riggade" stämmer givetvis inte då vår kundserviceavdelning tar emot tusentals telefonsamtal varje vecka.

Vi har även en callback funktion som gör att vi kan ringa upp våra kunder ifall det skulle finnas en telefonkö längre än 5 minuter.

De enda tidpunkterna när det kan ha varit svårt att nå oss är t.ex. lunchtid på måndagar när det kommer in flest inkommande samtal, men det finns som sagt en callback funktion där Kunden behåller platsen i kön och vi återkommer.

Kontakta mig gärna på jm@dustin.se så kan vi ha en dialog, då jag önskar gärna följa upp dina erfarenheter. Vi följer alltid upp inrapporterade negativa erfarenheter för att se om det finns några förbättringsmöjligheter.

Med vänliga hälsningar,
Jüri Martoja
Dustin AB
Kundservice 2Line

Anonym sa...

Vi har samma erfaranehet av Dustin, vi bytte till Portal som har fungerat bra (men jag vet inte hur det är med kompetensen).

Anonym sa...

Spännande läsning att alla verkar följa med i denna negativa kritik. Själva har vi använt Dustin i flera år och jag tycker fortfarande att dom är ett av Sveriges bästa onlinebolag. När det gäller supporten är det ofta direkt till tillverkaren man skall vända sig och fullständig information om hur och var man skall vända sig finns på Dustins site. Hittar man den inte har jag alltid kommit fram efter ett par minuter och fått information om hur jag skall hantera mitt ärende både via telefon och viktig info mailad.

Kanske är så att en vanlig fysisk butik passar dig bättre.

//Marcus

Anonym sa...

Hmmm - jag måste ändå säga att Jüri från Dustin agerar riktigt proffsigt, kontaktade du hon Mats?

Anonym sa...

Jag har alltid varit nöjd med Dustin, såväl Dustin som Dustin Home. Jag gick in på deras hemsida och dom verkar ha samma telefonnummer som tidigare. Jag håller inte riktigt med alltså.

Anna sa...

Jag håller också på att bli helt vansinnig på Dustin nu när jag försöker reklamera en mobiltelefon. Den har fungerat dåligt ända sen jag köpte den, men har varit tvungen att lämna in den på reparation 2 ggr, som inte hjälpt någonting. Nu när jag vill reklamera den, kan de inte göra någonting utan servicerapporterna, som jag inte har eftersom han som skickade in mobilen på vårt företag har slutat. Det har tagit mig en månad och se ger de olika svar hela tiden. Och telefonen är så klart fortfarande icke-fungerande!

Anonym sa...

mycket intiresno, tack

Anonym sa...

Jag har ett pågående "ärende" med Dustin och jag har aldrig någonsin varit med om sämre service eller mer arroganta människor - ingen vill ta hand om "problemet" och lösa det.

Anonym sa...

Jag köpte ett moderkort som var "dött" vid leveransen. Efter 4 dagar har ingen från Dustin orkat berätta hur de tänker åtgärda det. Trots både telefonsamtal och mail

Anonym sa...

Dustins kundservice har inte gjort ett litet försök till att vara trevliga mot mig. Trots att jag pratat med flera stycken har alla visat samma motvilliga beteende att vilja hjälpa mig. Total sågning av sina kunder när man kommer fram. Bojkott!

Anonym sa...

Jag har också haft problem med dustin "kundservice", först så skickade jag ett mail med lite frågor angående en vara (Ram minnen) då jag var lite osäker på ifall den verkligen var defekt eller om det var handhavande fel. Det enda svaret jag fick var ett auto-reply som meddelade att de skickat en returlapp (på en av de 2 varorna i fråga). Eftersom jag vet att de tar ut en avgift ifall varorna inte är sönder när man skickar in dom så skickade jag ytterligare ett mail och frågade ifall de kunde tyda MS felraporter och ifall returlappen gällde båda varorna. Jag har nu väntat i över en månad på ett svar och när jag väl bestämde mig för att ringa så möttes jag av en högst otrevlig, ointresserad och nedlåtande människa som inte bara sket i vad jag sa utan även la på i örat på mig mitt i en fråga. Detta efter ca 2min samtal. Inte direkt vad jag skulle kalla service.

Ärligt talat, jag har handlat för många tusentals kronor hos dustin genom åren men efter detta så tror jag nog att jag väljer någon annan ÅF och jag råder även alla andra som inte är beredda att laga produkterna själva att göra samma sak.

Dustin kundservice 1/10

Dustin suger sa...

Dustin har otroligt snabba leveranser vilket är bra när man behöver något liksom igår!

Dock....deras kundservice är bland det värsta jag varit med om. Med andra ord, så länge inget händer och du inte behöver en hjälpande hand är Dustin helt ok, men så fort du behöver komma i kontakt med dem för att lösa ett problem, ja då suger Dustin ordentligt!

Har vid två tillfällen behövt deras hjälp med byte av produkt, samt återbetalning i samband med retur, och vid båda tillfällen fick jag jaga dem gång på gång på telefon och mail och spendera alllldeles för mycket tid på dessa odågor på supporten.

Kundtjänst sa...

Jag håller med "Dustin suger sa..."

De är väldigt bra, till att man behöver en hjälpande hand. I mitt namn har jag länkat till ett blogginlägg som jag skrev om deras kundtjänst.