tisdag 9 december 2008

ICA - Hur tänker ni nu?

Jag fick in en intressant kundupplevelsen från Thomas som är kund hos ICA.

Jag har precis som många andra ett ICA-kort. Jag sätter in pengar varje månad och använder det för att betala mina inköp på ICA och Statoil. Jag har en bank som jag är nöjd med och vill inte ha ICA-banken som bank.

Döm om min förvåning när det förra veckan damp ner ett ICA-Bankkort/Mastercard i brevlådan. Idag kom det pinkod till kortet, säkerhetsdosa för internetbank och pin-kod till internetbanken. Jag har alltså inte blivit informerad om detta, än mindre gjort något aktivt val.

När jag ringer kundtjänst på ICA säger de att det jag fått är ett erbjudande att ha ICA-bankkort och internetbanken under ett år kostnadsfritt. Att det är ett erbjudande framgår inte av informationen som skickas med. Jag ställer självklart frågan hur de kan skicka ut bankkort och internetaccess utan att jag beställt något, och kundtjänst svarar att det har de inget med att göra och inte kan förklara. Jag blir informerad om att om jag inte vill ha erbjudandet kan kundtjänst skicka över en annulleringsblankett. Skall jag nu helt plötsligt annullera något jag inte beställt!?

Jag blir väldigt förvånad över ICA:s sätt att hantera detta. Får det verkligen gå till på detta viset?

Mvh Thomas Karlsson

PS från Mats
Förutom frustrerade kunder undrar jag hur ICA tänker kring miljön och den här kampanjen. Skicka ut kort, dosor med mera till kunder som inte bett om det verkar vara ett riktigt slöseri. /Hls Mats

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,
Jag var med om exakt samma sak, för mindre än ett år sedan. då jag ringde upp informerade ICA om att de skicka ett brev någon vecka innan om att de ämnar ge mig ett bankkort, dosa etc. jag kunde då sagt att jag inte ville ha detta. Men jag fick inget brev!
När jag väl skulle stänga detta, kunde jag inte då jag inte avanmäla, eftersom de bytt mitt vanliga konto mot ett bankkonto, och jag hade inte koden. Så jag fick också fylla i en blankett.

Det där kortet skulle vara gratis, men bara första året. Sedan skulle de kosta, som alla kort gör!
Jag tycker också att det är skandal att skicka ut något man inte bett om, och är svårt att avbeställa!

Anonym sa...

Det finns något om obeställd reklam på svarta listan i nya MFL, men det skall även påverka ditt köpbeslut för att vara otillbörlig reklam.
Men det måste ju vara en dyr kampanj med allt material, kreditupplysning m.m. och tveksam payback. Att dessutom ge ut kreditkort i dessa tider. Vem fick hjärnsläpp?
/Jessica

Anonym sa...

Riktigt synd att de gör en sådan vurpa när de faktiskt har en av de bättre banktjänsterna. Jag fastnade bl.a. för att de är den enda banken som inte gör något procentuellt valutapålägg vid utlandsköp.

Men helt galet att de försöker rekrytera på detta vis.

Johan Lange sa...

Räknenissar - marknadsförare - varumärkesbyggare. Vilka har mest att säga till om - och vilka vindar blåser det idag? Vi ser trender i alla bolag.

Säkert lönar sig en kampanj som denna - rent monetärt. Men hur mycket det tär på varumärket - och miljön... det kan man ju fundera över. Dock - det är inte lika lätt att mäta = ofta har det inte lika stor påverkan på beslutet.

Anonym sa...

Jag blir förvånad när jag läser detta. Har varit kund hos ICA länge, dock inte bankkund, men tycker att de skött sig bra.

Hoppas jag slipper sånt här, då skulle jag bli riktigt arg.

Thomas sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Hej

Nu har ärendet gått vidare. Konsumentverket anser att Ica-banken bröt mot marknadsföringslagen när man skickade ut Mastercard till sina kunder - utan att konsumenterna aktivt beställt bankkortet. Tillsynsmyndigheten vill nu att banken ger en förklaring till förfarandet.

Se vidare:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2450127.svd

/Thomas Karlsson