söndag 2 november 2008

Nu har SJ rört till det ordentligt

Ja ja, jag vet att vi för någon vecka sedan utsåg SJ Prio till vinnare i Årets Guldrelation. Men nu är måttet rågat.

I veckan som gick skulle jag beställa biljetter hos SJ för mig och min kollega Johanna. Vi ska åka till Göteborg i nästa vecka. Som vanligt loggade jag in på SJs sajt med vårt företags login. Bokade biljetterna och till sist skulle jag välja hur vi ville ha biljetterna.

Första problemet och jag fattade ingenting. Jag klickade i att jag ville ha biljetterna som sms. Dock krävde systemet att jag även fyllde i e-postadress. Efter ett antal försök hade jag fyllt i all info utan att förstå hur jag skulle få våra biljetter.

Jag tänkte att det nog ordnar sig. Det brukar komma både email och sms. Denna gång hände inget av detta. Helt tyst från SJ. Jag ringde till kundservice. Nästa underbara utmaning för en prövad kund. Kundtjänstpersonen kunde inte se min bokning då jag var inloggad. Intressant att någon från SJ inte kan hjälpa mig när jag är påloggad. Jag loggade av mig men det hjälpte inte. Damen från SJ sa att det kan ta upp till 30 minuter innan hon kunde se min bokning och jag var tvungen att återkomma. Telefonkö en gång till. Nej tack.

När jag loggade in en andra gång kom den tredje nyheten för mig. Jag uppmanades nu att checka in (vadå checka in, vill SJ vara ett flygbolag eller). Helt otroligt och vilket krångel för att fixa två biljetter till GBG. Jag har ännu inte fått något från SJ och undrar vad jag ska göra för att få mina biljetter.

Mitt råd till VD för SJ
Ni har lyckats göra det riktigt krångligt för oss kunder. Satsa inte på att efterapa flygbolag, det är nog ingen vinnande strategi. Istället är mitt råd att ni själva testar att vara kund. Logga in på er sajt och beställ biljetter. Då kommer ni se hur rörigt det är på slutet av processen. Ändra det så det blir enkelt och man vill ju oftast ha biljetten som sms eller på sitt Prio-kort (det har jag aldrig lyckats förstå hur jag gör).

En prövad SJ-resenär
Mats

3 kommentarer:

Anonym sa...

För mig var det en gåta hur SJ kunde vinna Guldrelationen. Finns det något företag överhuvudtaget som har sämre relationer med sina kunder?

Anonym sa...

På pricken! Det känns ju helt naturligt att boka på nätet såklart men jag upplevde precis samma sak - hur jag än valde och skrev in info så var jag inte säker på hur jag skulle få biljetterna. Och checka in gick inte heller om man inte fattade att man var tvungen att ta bort en lite prick i urlen man skickades till...

rogaka sa...

Det är fullständigt obegripligt hur man kan krångla till saker som SJ gjort. Man måste ha minst en doktorsgrad i SJ-ologi för att kunna klara ut att beställa en biljett hos SJ. Vilka d-vla idioter som konstruerat deras policy. Orkar inte bry mig längre utan åker buss, kör bil, eller åker flyg, när jag skall någonstans numera.