tisdag 16 september 2008

8 av 10 tog inte webben på allvar

Som du kanske vet så ska vi flytta vårt kontor till Gamla stan. Vid flytten uppstår en mängd köpbehov. Det är som ett stort svart hål faktiskt. Nya möbler, ny växel, nytt larm, flytthjälp, bredband och en massa annat.

När jag letat efter leverantörer till allt detta har jag medvetet testat webben. Jag har gått in på en stor mängd leverantörers sajter och fyllt i ett kontaktformulär. Jag överdriver inte om det är 8 av 10 som ännu inte (vi pratar veckor) svarat på min förfrågan. Jag har varit väldigt tydlig med att vi ska flytta och har behov av att köpa en massa saker. Detta är alltså situationen 2008. skrämmande.

Det positiva är att för oss som tror på webben och tar den på allvar så finns ju möjligheten att sticka ut. Satsa på att ta hand om besökarna på webben. I synnerhet de som är intresserade. Säkerställ att det går snabbt dvs senast dagen efter.

Din CRM Freak
Mats

Ps
Jag var med om en liknande händelse idag då jag skickade ett mail till Salessupport@norwegian.se dvs före detta FLy Nordic. jag fick snabbt ett autosvar som berättade att de återkommer inom sju (ja 7) dagar. snabbt va. DS

2 kommentarer:

Claesh sa...

7 dagar är ju ändå snabbare än Teknikmagasinets kundtjänst som inte återkommit efter 3 veckor ...

/Classe

Anonym sa...

...eller Honda Malmö som inte "återkommit efter en vecka".
Den veckan gick ut i början av aug 2008..
Köpte prylen från USA för 20% av svenska priset. Inkl frakt! Beställde på torsdag em och på måndag kl 07.30 står det en man från DHL utanför dörren!
Idag har jag lärt mig att beställa varifrån som helst utom från Sverige.
De senaste två åren har jag köpt mc-delar från Italien, Belgien, Tyskland, Frankrike Schweiz UK, Norge(!) Danmark, Holland, US m fl..
Den sk "krisen", den är nog inte enbart kommandes utifrån!
Vissa svenska företag monterar t ex inte mc-däck om kunden kommer med ett hjul + däck under armen. "Vi monterar endast däck köpta hos oss".
Man tar tydligen hellre en fika till än tjänar 150-300 på sju minuters arbete.
Däck i Sverige 1800:-, samma från Tyskland 800:-.
Som egenföretagare köper jag idag det mesta från DE, ibland till <50%av svenska priserna. Ett 10kg paket från DE kostar 120SEK i frakt, skulle jag vilja sända tillbaka det, kostar det över 500:-!!
Min lojalitet har gränser.
//ER