tisdag 17 juni 2008

The Phonehouse ignorerar nya kunder

Wednesday Relations växer både i antal medlemmar och i antal medarbetare. Därför kommer vi att flytta till större lokaler i Gamla stan i Stockholm. I och med flytten uppstår en hel del köpbehov. Bland annat behöver vi hitta en ny telefonilösning.

När jag skulle kontakta lämpliga leverantörer dök The Phonehouse upp i mitt minne (top of mind). I förra veckan gick jag in på deras sajt och vidare till företagstjänster. Jag fyllde i ett formulär och skrev att jag var intresserad av en ny telefonilösning. Jag angav alla mina kontaktinformation samt hur många anställda vi var i företaget.

Efter någon timme fick jag ett automatgenererat e-mail med en kopia av informationen jag hade angivit. Sedan blev det tyst. Och det har varit mycket tyst sedan dess. En vecka senare har jag lagt ner hoppet om att de kommer att kontakta mig.

Tänk att investera i dyr marknadskommunikation för att komma " top of mind" i mitt huvud och sedan slänga bort leads från webben. Det låter dyrt om något.

Råd till VD på Phonehouse
När en besökare på er sajt fyller i och skickar in ett formulär behöver ni säkerställa att den informationen går till rätt person. Om det är till en säljare så är det en bra idé att säljaren vet att om han/hon inte agerar inom tex 24 timmar så går detta lead vidare till en kollega.

Säkerställ även att säljcheferna följer upp alla leads så att ni vet vad som hänt med dom. Ni får då bra statistik på hur bra ni är i säljarbetet och även hur bra kvalitet det är på leads från webben.

Nu söker jag vidare på andra leverantörer...


Mats

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Mats,

Tack för ett bra eBazaar event för någon månad sedan :-)

Jag har ett tips gällande Ditt behov av ny telefonilösning: Spring Mobil. http://www.springmobil.se/ Jag arbetar inte där, men min sambo är deras kontaktperson på sin arbetsplats (drygt 100 anställda) och har god erfarenhet av dem. Lycka till!

Anonym sa...

Ja, tyvärr inte helt ovanligt beteende. Vi kan skylla på systemet - eller säljarna. Men i min värld börjar det i toppen - med ledarskapet. Jag tränar många säljchefer per år - och det som kännetecknar många av dem är att de arbetar relativt kortsiktigt. De bygger inte sina säljare, utan kontrollerar fram resultat. Inte vidare triggande för de goda egenskaper att göra ett bra arbete som vi alla besitter.

Det coachande ledarskapet - som triggar dessa krafter har LÅÅÅÅNGT kvar i vårt land!

Men det finns hopp! De säljchefer jag arbetar med kan vittna om hur mycket roligare det blir när personalen tar ansvar!

Johan

Unknown sa...

Detta är ett gammalt inlägg, men detta problem finns kvar än idag, har beställt en telefon för över 5 veckor sen, och har inte hört ett dugg från dom, kundservice via telefon och mail är stört omöjligt att komma fram via.

DOm har gjort en kreditupplysning, och dom har dragit 200 kr, men det är helt omöjligt att komma fram till dom, helt otroligt.