onsdag 4 juni 2008

Min blomsteraffär bryr sig om mig

På Wednesday Relations köper vi en hel del blommor bland annat till våra konferenser och seminarier. Vi går till en och samma blomsteraffär där vi har konto. Kanonenkelt. Bra för oss och säkert bra även dom. När jag eller någon av mina kollegor kommer dit känner de igen oss. De har förstått vad vi jobbar med och vilka blombehov vi har.

Vi ser dom som våra experter på blommor. De har alltid bra förslag på vad vi ska ha för typ av snittblommor för olika situationer och ändamål. De föreslår och vi bestämmer. Det bästa med dom är faktiskt att jag upplever att de bryr sig om oss.

Jag kom dit en gång och berättade att jag behövde 7 buketter och att vi hade 300 kr per bukett i budget. Som de experter de är så sa föreståndaren att det räckte med 220 kr per bukett. För det priset skulle de kunna fixa tillräckligt fina buketter. Efter den händelsen litar jag på våra floristexperter när de berättar vad buketter för olika ändamål kan kosta.

Värt att tänka på
Jag upplever att vår blomsteraffär både gör livet enklare för oss då vi enkelt kan komma dit och beställa blommor och de fakturerar en gång i månaden. De förstår vår verksamhet, vilka behov vi har och kan ger bra och relevanta råd. De hjälper oss till och med att inte betala onödig mycket vid ett visst tillfälle.

Det finns leverantörer till oss i andra branscher där jag känner precis tvärt om. Där vi inte litar på vad de säger och vilka priser de kommer med. Istället för att förenkla vår vardag blir det mer arbete med att vi måste granska varje faktura väldigt noga och ofta ha en tuff diskussion med företaget.

Det var det, det.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Man blir ju lite nyfiken på vem den andra leverantören är...

Ha en skön sommar!

Claesh sa...

Måns: Den andra leverantören?

Jag blir nyfiken på vilken blomsterhandel det ÄR. Där vill jag också vara kund.