tisdag 29 april 2008

Vingresor vägrade ge mina barn mat

Som du kanske minns från ett tidigare inlägg var vi en vecka på Gran Canaria i början av april. En kanonvecka för en småbarnsfamilj. Det var minicluben, Lollo & Börni och hela paketet. En massa barn, fint väder och jag hade till och med tid för att jogga.

Så kom vi till hemresedagen. När vi bär ner väskorna till receptionen får vi reda på att flyget är 15 timmar försenat. De enda som blev glada var barnen. Det var ju bara att gilla läget eller hur? Vingresor berättade att vi skulle åka till ett annat hotell där vi skulle stanna hela dagen och kvällen.

När vi kom till det nya hotellet blev vi bjudna på lunch och fick reda på att middag skulle serveras kl 20.00. Sedan blev det en hel del ändringar och diskussion kring hur de hanterade oss resenärer. Helt plötsligt skulle flyget gå kl 22 istället och middagen skulle serveras på planet. Små barn har ju lite svårt att vänta med middag till sent på kvällen så jag frågade vingpersonalen hur vi skulle göra med middag för de små. De sa att de kunde inte göra något åt det, dvs de ville inte ens bjuda på MC Donalds. Helt otroligt. Vingpersonalen höll med om att det var helt fel men skyllde på flygbolaget.

Jag försökte då förklara att jag var kund till Ving och det var deras underleverantör som de får ta ansvar för mot mig som kund.

Till råga på allt så var detta min sambos 40-års dag och jag berättade att planen var att ha en överraskningsfest för henne på kvällen när vi skulle ha kommit hem. Denna blev nu inställd och jag undrade om Vingresor kunde bidra på något sätt för att fira henne. Du kan nog tänka dig vad de sa om det förslaget.

Tips till VD för Vingresor
Reseledarna på plats höll med mig om det orimliga i deras agerande och de tyckte att det var pinsamt. De skyllde hela tiden på flygbolaget som vägrade betala för något. Låt personalen få ett utrymme för att själva besluta om lämpliga åtgärder vid liknande situationer.
Var det inte Janne Carlzon som just gjorde dvs vände pyramiderna. På några timmar lyckades ni förstöra en veckas mycket bra upplevelse.

När jag nu ringer till er för att diskutera detta blir jag hänvisad till ett annat telefonnummer där de endast har öppet mellan kl 09:00 - 12:00. Orsaken enligt en person på ert kontor till de korta öppettiderna är att det är så jobbigt att lyssna på klagande kunder.

En nybliven kompis till Börni & Lollo

12 kommentarer:

Unknown sa...

Det är helt otroligt att inte ens VING personalen kan se kundnyttan att hjälpa till. man skyller ifrån sig hänvisar till bolaget. Det är för mycket storebror tar hand om detta. Vågar inte Ving personalen agera efter eget behåg?

Känner VIng och dess anställda till vad service är och kunden har alltid rätt (i viss mån).

/Thomas

Anonym sa...

Märkligt att inte Ving som är så stort bolag har någon form av riktlinjer vid förseningar som gäller specifikt för barnfamiljer. Blev själv 38 h sen från Thailand med Solresor i januari, de hade ingen prioritering av barnfamiljer eller gamla/sjuka. Vi som reste med en 2 1/2-åring kom med sista bussen, efter 12 timmars väntetid på flygplatsen; 2 timmar efter de första resenärerna fått åka... Vi åker INTE med Solresor igen!

Anonym sa...

Har själv jobbat i resebranschen och reseledare på plats har tyvärr sällan befogenheter att ta beslut om denna typ av ersättning till gästerna (undantaget då researrangören driver eget bokningsbolag på plats på orten).

Håller med om att alla som jobbar med service borde ha en buffert att ta ifrån för att rätta till liknande situationer! Det är alltid 100 gånger bättre att lösa problemen på plats under resan istället för att skicka hem en arg och besviken gäst...

//f.d. Solguiden

Anonym sa...

Är det verkligen rimligt att charterbolaget skall behöva hantera den uppkomna situationen med 40-årsfesten?

Ving sa...

Det är alltid tråkigt med flygförseningar och det är ledsamt att en annars bra semester nu avslutades med missnöje med hanteringen.

Det finns väl fungerande kanaler och rutiner för hur olika slags synpunkter och klagomål hanteras. Information om hur man gör en reklamation hittar man på vår hemsida under Vanliga frågor, information inför resan och genom att där gå in på vårt Viktigt att veta. Våra kunder är välkomna med sina synpunkter genom att skicka ett mejl, ett brev eller genom att fylla i formuläret på vår hemsida. Därtill kan man alltid prata med oss under vår telefontid mellan kl. 9-12.

När det gäller flygförseningar har resebranschen ett regelverk kring ersättningar.

Med vänlig hälsning
Margaretha Lundberg
Ving Kundservice

Anonym sa...

Du som förälder borde väl samtidigt kunna prioritera lite bättre? Under tiden du stod och diskuterade med Ving-personalen hade du säkert gott och väl hunnit springa iväg och köpa en smörgås åt dina barn. Det är väl inte svårare än så?

Orka gnälla om - vad kan det handla om - 150:-

/P.A

Anonym sa...

...förresten heter björnen Bernie.

Rätt ska vara rätt - eller hur?

Anonym sa...

Där ser du.. Du skulle valt Fritte i alla fall..

Unknown sa...

Till Ving,

Man ska väl inte behöva vänta med att klaga till att har en åtkomst till Internet. Ett dåligt svar från VING tycker jag. Nu är det inte bara VING som har 0 koll eller inte vågar för att de är oerfarna eller unga och rädda vad ska chefen säga men det gäller att tänka till. Vad representerar jag, vilket företag osv. Lätt att varas serviceminded!!!

Det bör finnas VING personal som har befogenheter.

En smörgås eller tre får man köpa till kidsen så de håller sig lugna. I mitt fall kommer barnen först.

Förstår lite vad ni är ute efter, det är mer en prinsip sak att rätt ska vara rätt. Så ser jag det!

millansss sa...

Varning för Ving!!!!!!!!!!!!!!!
Har precis kommit hem från Phuket Thailand. Reste med Ving, rum på Ricos Bungalows, Kata.Det var mögel på väggarna, golven skitiga, toalettstolen läckte ut toalettvatten över hela badrumms golvet, skitigt och igengrott överallt, blod och urin plus div. otäcka fläckar på madrasser, smutsiga lakan kuddar, det var tom. mögel på kuddarna och örngotten vilka hotellet ej kunde byta, hotell personal fick ej upp säkerhetsboxen, receptionen erbjöd oss att förvara våra värde saker i en trälåda i receptionen istället m.m Ving vägrade hjälpa oss att byta hotell, fick bo i hälsofarligt mögel i 3 dagar innan vi fick nytt hotell, som vi dessutom fick betala över flera tusen extra för att få flytta till.
Fy skäms,DÅLIGT VING!!!!!!!!!!!!!!

Anonym sa...

Som ev blivande resenär tror jag att vi väljer en annan resebyrå än ving. Jag har hört att Solresor är en bra resebyrå och löser problemen på plats. Prova att res med dom nästa gång.

Henning sa...

Så här lurade Ving mig på en resa. Skulle resa till New York med min son .18 års present. Ska ta det här kort. Ramlar och slår mig illa kan inte gå. Ringer Ving och förklarar situationen. Dom säger till mig du måste fixa ett akut läkarintyg. Jag talade om att jag kan inte resa mig upp ur sängen. Men dom sa att jag måste det annars kan jag inte få några pengar tillbaka. Två kompisar köra mig in till akuten får läkarintyg. Ringer upp Ving , och talar om att jag fått ett läkarintyg. Och fråga dem då hoppas det inte blir något problem nu för annars kan min tjej åka jag har fixat det med hotell och allt. Nej det är inga problem så länge du har ett läkarintyg akut läkarintyg säger Vings personal ,bra då avbokar vi resan så kan jag ta den resan en annan gång . Precis efter vi har avbokat med vings personal säger hon bra då skickar jag det här till försäkringsbolaget , okej tänkte ja ,nu visade sig att försäkringsbolaget Ving använder är ett norskt bolag. De hade en liten notis i sina försäkrings papper att om du haft problem med rygg inom ett halvår så är du inte berättigad till ersättning, Även om det är en ny skada som du fått ,så spelar ingen roll bara du haft någon form av problem med rygg tidigare så är det kört för dig och jag är byggarbetare har alltid mer eller mindre problem med rygg så den försäkringar jag tecknade Med Ving hade jag ingen nytta utav. så lätt tjänar ving pengar och försäkringsbolagen pengar på er. Vill bara berätta det här för er så att ni inte själva åker på den hära blåsningen för det här visste vings personal om när jag prata med dem de kunde ha gett mig liten vink så kunde min tjej åkt så hade vi inte minst 17.000 kr.