tisdag 18 mars 2008

AGE fnyser när kunden ringer

Wednesday Relations köper en hel del kontorsmaterial från AGE. Varje gång vi har handlat får vi en faktura med endast 20 dagars betalningstid. Då vi har valt att lägga ut ekonomifunktionen på en extern redovisningsbyrå behöver vi 30 dagar för att betala fakturor. Detta innebär att vi betalar
försent till AGE varje gång.

För några dagar sedan fick jag i uppdrag
av vår ekonomibyrå att kontakta AGE för att förklara vår situation och be om att få utöka antalet dagar till 30. Allt för att undvika att vi betalar sent. Jag vill även poängtera att det i Sverige är kutym att betala fakturor på 30 dagar. Wednesday Relations har även själva 30 dagar på alla våra kundfakturor.

När jag ringde AGE
och till sist fick prata med ekonomichefen
fick jag uppleva ett mycket spännande telefonsamtal. Redan när jag presenterade mig som en kund till AGE lät han ganska trött. När jag sedan förklarade mitt ärende och situation fnös han sarkastiskt och sa att om vi inte klarar att betala deras fakturor på 20 dagar så fick vi väl ändra på våra rutiner.

Jag försökte mycket artigt beskriva vår situation igen och då kom den klassiska kommentaren:
"Tänk om vi skulle ändra våra betalningsrutiner för alla små kunder. Hur skulle det se ut?"

Ekonomichefen tyckte att vi skulle byta leverantör om det inte passade. Och det kommer vi att göra.

Det värsta var inte att vi inte fick 30 dagar på oss att betala våra fakturor, utan det respektlösa sätt han bemötte mig på. Efter det samtalet blir vi ju tvungna att byta leverantör.

På Phonera tog det 30 sekunder
Från ekonomiavdelningen hade jag samtidigt fått uppdraget att ringa till
Phonera (som är vår telefonoperatör) i samma ärende. Där var det inga problem och kundservicepersonen ändrade till 30 dagar på några sekunder. Otrolig skillnad.

En blivande Svanströms kund,
Mats


8 kommentarer:

Anonym sa...

Byt till Atea istället, de har det mesta inom rekvisita med, samt bra priser.

Anonym sa...

Har blivit behandlad på samma sätt och har blivit van med åren.

Skulle vi behandla våra kunder på samma sätt som AGE eller hantverkare i allmänhet gör så skulle vi inte ha någon verksamhet.

Tycker att du ändå är negativ i dina bloggar alltjämt. Varför inte fokusera på det som fungerar och är fantastiskt?

Det vill i alla fall jag som konsument läsa om! :-)

Johan Lange sa...

Mats,
jag är nyfiken på om denne ekonomichef ändrar sin ståndpunkt efter din krönika?

Allt för många företag är bortskämda med kunder som tycker det är för jobbigt att byta leverantör. Detta angavs som ett tungt vägande skäl att våra banker kan öka sina avgifter i Sverige - när trenden i utlandet är den motsatta.

Vi är helt enkelt för trogna. Vi som kunder måste förstå vår makt. Det borde vara självklart att vi väljer bort företag med snorkig personal...

Även jag har valt Svanströms. Inte billigast, men alltid väl bemött. När jag satt i trångmål med några pärmar ringde de runt till de närmaste affärerna och skrapade ihop så jag kunde göra MIN kund nöjd. Heders! Tog dem nåra minuter men hade tagit mig betydligt mer.

När personalen förstår hur de kan använda SINA kunskaper till MIN fördel - då utvecklas kundrelationen!!!

Tack Mats!

Johan

Uffe Söderström sa...

Det är beklagligt att ett stort(!), modernt(?) företag agerar såhär i dagens informations- och servicesamhälle. Det finns naturligtvis inget annat sätt än byta leverantör.

MVH Ulf Söderström, ClearIT AB

Christoffer sa...

Fantastiskt bemötande, och tyvärr allt för vanligt. Där ser man hur det kan gå när inte alla medarbetare ges (och tar på sig) rollen som marknadsförare.

Anonym sa...

AGE kunder och alla andra som läst denna blogg.

För en liten stund sedan avslutade jag ett samtal med Mats då jag fick möjlighet att be om ursäkt för det inträffade. Det är inte alla gånger man får denna chans, så ett stort tack Mats för att du lyssnade på mig och att du visade förståelse.
Jag önskar givetvis att detta aldrig skall inträffa här på AGE. Ledstjärnan på AGE har under mina 14 år varit positivt bemötande av alla kunder såväl stora som små. Utan våra kunder är vi ingenting!
Mer än 20.000 kunder har valt AGE och det är våra medarbetares förtjänst. Till er, som jag hoppas är ett fåtal, som blivit dåligt bemötta, kontakta mig gärna!
Åke Norström, VD AGE Kontor & Data
ake.norstrom@age.se 070- 336 30 14

Johan Lange sa...

Ja, det är detta med värderingar, bemötande mm. "Vilka normer gäller i vårt företag - och hur märker våra kunder detta?" är två frågor vi alla bör ställa oss...

Och som VD vilar ansvaret tungt - att återvända till dessa frågor regelbundet.

Konkurrensen ökar inom de flesta branscher - jag hävdar att alla företag kommer ha en community om 5-10 år. Idag skulle de flesta inte våga detta - men om 10 år är det nödvändigt. Mer om detta kommer i min blogg! ;-)

Mats Gustafsson sa...

Självklart vill jag ta upp positiva upplevelser. För att det ska vara intressant att läsa så vill jag att upplevelsen helst ska överträffa förväntan. Detta är tyvärr inte så ofta jag upplever. När jag gör det kastar jag mig över tangenterna.

Tyvärr är det dock en otroligt skillnad i antal klick och läsande när jag skriver om en negativ upplevelse till skillnad från en positiv.

Ciao
Mats