söndag 2 september 2007

Tänk om Volvo levererade en SAAB

jag har många gånger funderat på hur flygbolag kan sälja en biljett med just det flygbolaget och sedan låta något annat flygbolag leverera resan.

I Wednesday Relations satsning på att starta upp nätverket i Norge var jag i Oslo i veckan. Jag köpte flygbiljetten av lågprisbolaget Norwegian. PÅ flygresan till Oslo flög jag sedan med Dubrovnik air och hem flög jag med Fly Nordic. Säkerhet är en viktig faktor för mig när jag flyger och Dubrovnik air kändes inte helt tryggt.

Är det inte lite underligt när man köper något av ett bolag och sedan vet man inte vad man får. Tänk om man köper en Volvo och de sedan (utan att säga något) levererar en SAAB.

SAS gör likadant och jag har ett flertal gånger köpt biljett av SAS och och sedan flygit med Lufthansa. Nu säger SAS att de ska konkurrera med maten dvs ha riktigt bra och god mat ombord. Det blir intressant när en kund köper en resa med SAS för matens skull och sedan får flyga med Lufthansa och deras mycket trista kött eller fisk variant.

Den luftburne
Mats

3 kommentarer:

Wille sa...

Om valet står mellan Lufthansa och SAS, väljer jag gladeligen Lufthansa - framför ett lågprisflyg med höga priser och sämre service än SL.

Wille sa...

Om valet står mellan Lufthansa och SAS, väljer jag gladeligen Lufthansa framför ett lågprisbolag med höga priser och sämre service än SL.

Anonym sa...

När det gäller Norwegian och Flynordic så har det varit kapacitetsproblem på olika sträckor, dvs dåligt med flyg. Att Dubrovnik Air skulle mer osäkra än Norwegian har jag svårt att tro på.