måndag 10 september 2007

Handelsbanken gör mitt liv enklare

Jag brukar påstå att ett framgångsrikt företag gör livet enklare för sina kunder. När jag och mina kollegor på Wednesday Relations reste hem från Kebnekaise funderade jag över företag som gör mitt liv enklare. Det var inte så enkelt att komma på något, men så helt plötsligt insåg jag att min bank, Handelsbanken, gör precis det.

Jag använder samma bank både privat och för företaget. Jag loggar in på bankens sajt flera gånger i veckan. Genom internetbanken har jag fått full kontroll på både transaktioner, investeringar, betalningar och saldon på konton. Jag förstår inte hur jag klarade mig utan denna tjänst tidigare. Det fantastiska är ju att jag gör allt jobb själv och är nöjdare med det. Handelsbanken har öppnat upp sitt hjärta (transaktionssystemen) direkt till mig som kund och jag får kontroll över min och företagets finansiella status.

Jag saknar endast en del och det är de proaktiva förslagen baserade på min kundinformation. Jag skulle bli nöjdare och förhoppningsvis skulle både banken och jag tjäna mer pengar.

Råd till företag som ännu inte underlättar sina kunders liv
Internetbanken är ett kanonexempel på hur ett företag kan sänka kostnader (genom att kunden gör jobbet) och få nöjdare kunder (genom att jag får full kontroll och kan göra jobbet när jag vill). Om man även fick förslag och erbjudande som var relevanta för mig skulle de även tjäna mer pengar. Allt på en och samma gång. Våga öppna upp dina transaktions- och informationssystem och låt kunden göra jobbet. Basera erbjudanden på kund- och kundrelaterad information. Det är CRM det.

Hälsningar,
Mats

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har för mig att det är ganska hårt reglerat inom banksektorn vilken typ av marknadsföring som är OK, kopplat till transaktioner etc.

Till exempel går det ju att se om en person har många betalningar till kreditinstitut och då erbjuda bra deal på ett nytt kreditkort. Kanske inte helt etiskt korrekt, men antagligen en bra affär för banken. Förstår att det kanske inte var den typen av anpassning du var ute efter i ditt inlägg. :)

Anonym sa...

bisonfredrik>> precis så jobbar bankerna redan