tisdag 22 maj 2007

Massimo Dutti mäter bara ett ben

Jag har en vän som älskar fina kostymer. Han jobbar på fina banken mitt i gyllene triangeln. För dig som inte bor i Stockholm är det där alla finansinstitutioner ligger.

Min bankvän berättade om en intressant kunderfarenhet från modebranschen. Han var i en butik som heter Massimo Dutti för för att köpa en kostym. När han hade bestämt sig för en mörkgrå kostym så var det dags för expediten att mäta hur mycket skräddaren behövde lägga upp byxorna.

Nu kommer vi till den spännande kundupplevelsen. Min vän berättade för expediten att hans ben är olika långa och bad henne mäta båda benen.

- Vi mäter endast ett ben, svarade expediten.
- Ja men mina ben är ju olika långa så du måste mäta båda benen.
- Det kvittar för skräddaren syr endast efter ett mått.


Läget var låst. Skulle min vän välja att ett ben blev för långt eller ett för kort? Efter att min vän envisats med att båda benen måste mätas gick expediten med på att kolla med chefen om hon fick mäta båda benen.

Till slut fick hon ok från chefen att mäta båda benen och allt fick ett lyckligt Hollywood-slut.

Tips till VD för Massimo Dutti
Det var inte expeditens fel (dvs. skjut inte budbäraren) att ovan situation uppstod. Felet ligger snarare hos ledningen för Massimo Dutti. Ni i ledningen verkar inte ha gett någon möjlighet för den kundmötande personalen att ta egna beslut. De har strikta regler som tex. "Vi mäter endast ETT ben". Detta leder till att absurda situationer lätt uppstår. Min erfarenhet är att det är betydligt mer framgångsrikt att bygga upp ett ramverk som beskriver hur personalen på Massimo Dutti ska bete sig mot kunder; "så här hanterar vi och bemöter kunder på företaget".

2 kommentarer:

Chris Gardner sa...

Hej !

Av någon outgrundlig anledning så händer det att ledningen inte frågar personalen om vad kunderna vill ha, själv så jobbar jag med försäljing och vet vad mina kunder vill ha, eftersom jag pratar med de varje dag,det vet inte min vd.

mvh
Robert
Säljbloggen
http://saljbloggen.blogspot.com

Chris Gardner sa...

Hej !

Av någon outgrundlig anledning så händer det att ledningen inte frågar personalen om vad kunderna vill ha, själv så jobbar jag med försäljing och vet vad mina kunder vill ha, eftersom jag pratar med de varje dag,det vet inte min vd.

mvh
Robert
Säljbloggen
http://saljbloggen.blogspot.com