söndag 4 mars 2007

Sterling och SJ bryr sig om kunderna och ser möjligheter

FlyMe gick i konkurs i fredags. Helt plötsligt stod ett antal resenärer riktigt i klistret. På Arlanda, Sturup, Landvetter eller någon annan flygplats. Resegarantin gäller inte när det är flygstolar och inte paketerade resor så någon ersättning för biljetten blir det inte.

Nu hade resenärerna tur då både Sterling och SJ var snabba och erbjöd FlyMes strandade resenärer att kostnadsfritt få en ny biljett. Någon brydde sig om de strandsatta. Självklart är det ingen välgörenhet från Sterling och SJ. De ser en möjlighet i att få Goodwill och samtidigt få nya kunder. Mycket publicitet i tidningar som berättar om erbjudandet.

Det kan man säga är billig marknadsföring. Man måste vara snabb och se möjligheten. Värdera och kalkylera kostnaden. Jag är övertygad om att de flesta företag inte vågar eller får till ett beslut kring en liknande möjlighet om den dyker upp.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det gäller ju dock att snabbt kunna värdera kostnaden för erbjudandet. Det är ofta inte så lätt.