lördag 24 februari 2007

SERIENUMRET ÄR VIKTIGARE ÄN KUNDEN HOS TELIA

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) visar i en nyligen publicerad undersökning att bredbandskunder i Sverige är mycket missnöjda med sina leverantörer. Drygt 4 av 5 svenskar har tillgång till Internet. Närmare tre fjärdedelar av de som regelbundet utnyttjar Internet gör det via bredband. Överlag är privatkunderna fortsatt missnöjda med sin bredbandsleverantör (man väntar sig mer än vad man faktisk får). Andelen klagande kunder är mycket hög. Nöjdheten har gått ner sedan förra året.

Jag och familjen är bredbandskund hos Telia och i veckan hade jag en spännande upplevelse. Modemet som vi fick med vid beställningen av bredbandet gick helt plötsligt sönder. Panik, då jag sitter och jobbar på kvällarna hemma. Jag började med att ringa till Telias kundtjänst. Efter en hel del knappande i den automatiska telefonsvaren lyckades jag komma fram till en levande person. Jag berättade om det trasiga modemet. Kundtjänstpersonen hänvisar mig direkt till modemtillverkaren. Jag försöker säga att vi faktiskt är kund till Telia och inte vill bli bollade mellan olika underleverantörer. Det hjälper föga - jag blir tvingad att ringa till modemtillverkaren.

Det är nu det spännande kommer. När jag kommer fram är den första frågan jag får om vilket serienummer modemet har och exakt vilket datum jag har köpt det. Utan dessa uppgifter var det helt omöjligt att hjälpa mig. Det är ju inte något jag satsat på att lära mig utantill. Jag förklarar mycket pedagogiskt att som kund är det inte så ofta man har serienumret till ett bredbandsmodem i huvudet. Jag försökte med vårt telefonnummer då det brukar fungerar som identifierare hos Telia. Men nej något telefonnummer hjälpte inte här. Till sist fick jag ge upp och åka in till en Teliabutik.

Tänk om bilverkstaden skulle fråga om bilens chassinummer istället för registreringsnumret när man beställer service.

Hälsningar från bredbandsbarrikaderna

Inga kommentarer: